måndag 25 augusti 2008

Kräftor hos mamma igen

Jag och mamma klämde i oss ytterligare ett paket kräftor ikväll. De var godare än förra gången tyckte jag, trots att det var samma sort. Kanske var jag hungrigare idag, eller nåt. Till hade mammsen svängt ihop en paj som var väldigt god. Inget jättespeciellt men godare än pajer i allmänhet. Pajdeg med färsk timjan, fyllning av kantareller, lök och västerbottenost. Hon hade hittat receptet på en kräftkartong, och den passade faktiskt himla bra som skaldjurstillbehör. Middagen blev väldigt salt bara, jag har hällt i mig massor med dricka.

Det här med hur man äter sina kräftor skiljer sig ofta väldigt mycket från person till person har jag märkt. Min pappa äter bara stjärtarna, min syster helst klorna och mamma tycker att själva sugandet är huvudattraktionen (dessutom gröper hon ut huvudena och äter precis allt). Jag har min egna lilla ritual:
1. Bryt av ena klon, lägg åt sidan.
2. Sug där klon suttit fast i kroppen (bästa sugstället!).
3. Bryt av andra klon, sug på klorna. Vicka loss den lilla klobiten och försök få med så mycket kött som möjligt.
4. Bit sönder klon och gröp ur övrigt kött.
5. Bryt av huvudet. Sug. Ät upp det som ligger i mitten. (Det här lärde jag mig i år, innan var jag fruktansvärt äcklad av kräftsmör och sånt där. Nu: supergott!)
6. Skala stjärten, ta bort tarmen, ät (inte tarmen alltså...).
7. Se till att hela kräftan är genomsugen och urgröpt (utom det som sitter längst fram i huvudet, urk!).
8. Lägg på obligatoriska skaltallriken och hugg in på nästa. Och nästa.

Hur äter du dina kräftor? Vad får man absolut inte missa och vad klarar du dig utan?

Inga kommentarer: