lördag 16 augusti 2008

Enmanspizza

Pojkvännen jobbar kväll och jag lyxade till det med pizza. God blev den!

Det här behöver du till en person:
Deg:
Lite mer än 0,5 dl vetemjöl
Lite mer än 0,5 dl grahamsmjöl
0,5 tsk bakpulver
Vatten tills konsistensen är lagom

Fyllning:
Tomatpuré
Riven ost
Zuccini
Färska champinjoner
En stor vitlöksklyfta
Soltorkade tomater
Ev nån skinkskiva
Timjan
Salt och peppar

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda ihop degen, tryck ut tunt på plåt med bakplåtspapper. Bred på tomatpurén, krydda med salt, peppar och timjan. Strö över osten. Hyvla zuccini och vitlök med osthyvel, skiva champinjonerna tunt. Klipp soltorkade tomater och ev skinka i strimlor. Lägg fyllningen på pizzan. Krydda med ytterligare timjan, salt och peppar. Grädda i ca 10 minuter, de sista minutrarna med grillvärme.

Till åt jag oliver och en vitkålssallad som jag verkligen rekommenderar:
Hyvla vitkål med osthyvel, klipp över rikligt med färsk basilika, häll på vitvinsvinäger och krydda med salt och peppar. Blanda ordentligt.

4 kommentarer:

lina sa...

Vilken god fyllning på pizzan. Och vad mumsigt med basilika i vitkålssalladen, det måste jag testa!!!

Anonym sa...

Mums vad gott ;D

Anonym sa...

vad duktig du är som gjorde egen deg! jag latar mig alltid med tortillabröds-botten :P

Lisa sa...

lina: ja, gör det! det var super. jag är inte så fötjust i torkad basilika, men färsk är ju hur gott som helst.

mikaela: det var det (:

carolina: den här degen är ju riktig latmansdeg, tar typ lika lång tid att göra som det tar att öppna tortillabrödspåsen d;