tisdag 12 augusti 2008

Chokladbollar

Min pojkvän tycker om chokladbollar. Jag tycker om att göra chokladbollar (och att äta dem, mest inte på måndagar). Således tog det inte lång tid efter att han hintat om sitt chokladbollssug förrän det låg tjugo stycken godingar på ett fat igårkväll. Receptet finns i Vår Kokbok, egentligen gillar jag ett från gammal sjuttiotals-barnkokbok bättre men det finns hemma hos mamma. Jag ska skriva ner det någon gång. Det här blir också mums, dock.

Det här behöver du till 12-20 stycken (beroende på önskad storlek):
50 gram smör eller margarin
0,75 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kakao
2,5 dl havregryn
2-3 msk vatten (eller kallt starkt kaffe, om man gillar det)
Kokos eller pärlsocker

Såhär gör du:
Vispa rumsvarmt margarin och socker med en elvisp. Kör tills det blandats ordentligt och blivit lite fluffigt. Häll i vaniljsocker, kakao och havregryn - vispa ihop. Späd med vatten eller kaffe (börja vispa med 2 msk, men jag tycker alltid att man behöver tillsätta den tredje också) och vispa tills allt håller ihop och fått krämig konsistens. Häll upp kokos eller pärlsocker på en tallrik - det är nu kladdet börjar! Forma bollar med händerna, så stora du vill ha dem. Rulla i kokos eller pärlsocker. De är godast att äta rumsvarma tycker jag, men givetvis måste man förvara dem i kylskåp (duh!). Supersnabbt och supergott och ett alldeles ypperligt bra sätt att gulla med pojkvännen på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha studentlivet är tufft, och det märker jag av redan ;D

fruktsallad sa...

å min man äter dem gärna direkt från frysen! kan jag inte förstå! då smakar de ju inget alls. chokladbollar har jag också här hemma och det är ju så gott! för gott! :)