onsdag 13 augusti 2008

Bulgurpytt med köttfärs

Idag är jag ledig, hemskt skönt! Lunchen jag nyss mumsat i mig bestod av bulgur-/köttfärspytt. Det är en av mina favoritlunchrätter - ibland med ris, ibland med bulgur, det blir lika gott vilket som. Snabbt går det också, och så är det allt-i-ett; grönsaker, kolhydrater och protein. We like.

Det här behöver du till en portion:
1 dl okokt bulgur (eller ris)
0,5 bujongtärning (jag tycker det är godast med köttbuljong)
2 dl vatten

100 g köttfärs (eller annan färs)
4-5 färska champinjoner
En bit rödlök
En vitlöksklyfta
Ett par centimeter zuccini
Lite paprika
Ärtor
Majs
Soja
Salt och peppar

Såhär gör du:
Koka upp vatten och buljongtärning, tillsätt bulgur. Låt koka på ganska svag värme utan lock i ca 10 minuter, du kan behöva tillsätta mer vatten efter ett tag. Ställ åt sidan. Skiva svampen, hacka lök och vitlök. Fräs svamp, färs, lök och vitlök i en panna. Dela paprika och zuccini i små bitar, tillsätt i pannan. Häll i majs och ärtor. Krydda med soja, svartpeppar och eventuellt salt. Låt fräsa en stund. Blanda i bulgur och rör om ordentligt. Krydda eventuellt lite extra. Klart!

Har man ris istället för bulgur tycker jag att det är godare att skippa sojan och istället krydda med örtsalt, peppar och dragon. Kvällens fiskrätt kommer dock innehålla både dragon och svamp så jag hoppade det den här gången.

2 kommentarer:

Anonym sa...

jättebra tips, jag får ofta quornfärs över. har bara matvete hemma, men det är ju nästan som bulgur, så det borde ju gå ;) vilken glass blev det? fossil fuel är sååå god. haha, nu blev jag sugen ;)

Anonym sa...

En av mina favoriträtter också! Vi kanske borde starta kollektiv? :)