måndag 14 juli 2008

Tetest - China Jasmin Mandarin

Jag jobbar på ett museum och det här året har vi Kinatema. Shopen är därför fylld av allt från plastdrakar till bonsai-kit. Dessutom säljer vi en del teer och eftersom en alldeles underbar vän skulle komma över på en kopp (och mitt tesortiment utgjordes av halvtaskigt kamomillte på påse) gjorde jag idag slag i saken och köpte med mig en sort hem. Det blev China Jasmin Mandarin från Tehuset Java (bästa teaffären i stan) som enligt ryktet skulle vara "underbart gott".

Till min väns besök gjorde jag en kanna och serverade färska dadlar (världens bästa vardags-fika-smask?) till. Visst var det gott, men jag hade väntat mig... mer. Spännande namn, prasslig påse, mysig doft lovade mer än de kunde hålla. Det smakar mest alldeles vanligt jasminte och även om jasmin tillhör mina favorittesorter hade jag velat ha något litet ytterligare. En liten twist, en liten överraskning - den kom aldrig och i det här fallet är nog inte less more. Rekommenderar absolut China Jasmin Mandarin om du är ute efter vardag och jasminte utan extravaganser, och i det syftet kan jag tänka mig att köpa det igen. Som exotisk smakupplevelse går det bort. Är det vad man vill ha kan jag istället varmt rekommendera en annan Javaprodukt - Rooibus med smak av yoghurt och citron, mumma!

Betyg: Två kvadrat av fyra, medel that is.

Inga kommentarer: