söndag 13 juli 2008

Smulpaj

Såhär ser det ut högst upp i vår frys just nu. Av mormor fick jag rabarber, plommon och krusbär. I mammas trädgård har jag plockat röda vinbär och världens godaste hallon. I fredags kändes det alltså som ett ypperligt tillfälle för årets första(!) smulpaj. Jag använde ett recept som vi hittade i vår mataffär för lite över ett år sedan. Kokosflingorna, smöret... Mmm! Orginalet är med färska rabarber, men vi hade inga färska och dessutom inte tillräckligt med frysta så jag fyllde ut med krusbär, antar att det går lika bra med vinbär eller nåt annat lite surare bär också. Frysta rabarber måste vara tinade och ordentligt avrunna, annars blir det en väldigt blöt paj. Eftersom vi bara är två kändes det lite mycket att göra sex portioner - halverade och reslutatet blev precis lika smaskigt.

Det här behöver du till sex portioner:
700 g rabarber (eller nåt annat)
0,5 dl socker
Smuldeg:
100 g smör eller margarin
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 dl kokosflingor
1 dl havregryn

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Lägg rabarber eller bär i en ugnssäker form. Strö över sockret. Hacka snabbt ihop ingredienserna till smuldegen. Strö över rabarbern. Grädda i nedre delen av ugnen i 35-40 minuter. Låt den svalna lite innan du hugger in och njut sedan med vaniljvisp (min favorit) eller glass.


Inga kommentarer: