söndag 27 juli 2008

Spaghetti Carbonara

Igår gjorde min fina pojkvän Carbonara till middag - ojoj vad bra han är på det! Alldeles perfekt krämig blir den. Jag vet att han brukar använda receptet i Helt enkelt så därför lägger jag upp det - om han har några egna twistar eller hemligheter vet jag inte. Himmelskt gott blir det i alla fall!

Till fyra personer behöver du:
400 gram okokt spaghetti (inte fullkorn alltså, riktigt vit och mumsig ska den vara!)
1 msk olivolja
200 gram bacon (i småbitar)
4 äggulor
1 dl matlagningsgrädde (Milda Mat Extra funkar finfint)
150 gram nyriven parmesan (fast igår använde han annan ost för vi hade ingen parmesan, och det funkade det också)
Salt och peppar

Gör så här:
Värm oljan i en gryta. Fräs baconbitarna knapriga. Sätt åt sidan. Vispa samman äggulor och matlagningsgrädde. Tillsätt hälften av osten. Salta och peppra. Koka pastan, häll av vattnet och kasta ner i bacongrytan. Häll över såsen och rör om ordentligt - koka inte, se bara till att det blir varmt och gosigt. Strö över resten av osten, dra några varm med pepparkvarnen och hacka eventuellt över persilja. Gröna ärtor är nästan ett måste till. Njut, njut och njut!

Vi gillar persilja och hackade över MASSOR med vad vi trodde var bladpersilja. Det var det inte. Det var färsk koriander och det rekommenderar jag verkligen inte. En sån himlans tur att vi inte hann blanda!

Inga kommentarer: