måndag 21 juli 2008

Indiskt enligt Lisa

Igår kväll svängde jag ihop en improviserad lunchlåda till jobbet idag. Tyckte inte att det smakade så där väldigt speciellt nylagat, men när det stått till sig över natten var det faktiskt överraskande gott och jag kan tänka mig att göra något liknande igen. Har tyvärr ingen bild, men det var inte så mycket att se heller - såg mest ut som orangefärgad gröt (låter mumsigt va?).

Det här behöver du till en person:
En dl torr quinoa
En halv buljongtärning + två dl vatten
En halv dl okokta röda linser
En morot
En bit vitkål
En vitlöksklyfta
Ett gäng körsbärstomater
Torkade äppelringar
Garam masala
Salt
(Jag hade velat ha kokt blomkål och vanlig lök i också, men det fanns inte hemma)

Gör så här:
Koka quinoan i buljongen ca 15 minuter. Koka linserna i en dl vatten till de blir mjuka (ca 10 minuter). Skålla (dvs häll kokande vatten över och låt ligga en stund) och skala körsbärstomaterna, dela i mindre bitar. Fräs riven morot, finhackad vitlök, strimlad vitkål och tomater tills allt gosat ihop sig. Krydda med salt och valfri mängd garam masala. Klipp i torkade äppelringar (tror det funkar bättre än färskt äpple, eftersom färskt blir så mjukt och har en tendens att försvinna bland det andra). Blanda fräset med quinoa och linser, servera med turkisk yoghurt.

3 kommentarer:

Hanna sa...

Indisk mat är så gott!!! Också luktar det så otroligt gott!

lina sa...

Jag gillar också indisk mat. Har docl lite svårt att få till kryddningen när jag lagar det hemma.

Lisa sa...

hanna: jag har inte ätit så mycket indiskt, och de gånger jag ätit på vad som tydligen ska vara den bästa indiska restaurangen i stan har jag inte alls tyckt så mycket om det - alldeles för starkt! såhär lite lagom går det dock bra, och du hade nåt recept på indisk kycklinggyta för ett gäng veckor sedan som jag provade och som var riktigt mums (:

Lina: jag vet, jag kör på garam masala - tycker det blir alldeles lagom hemmaindiskt.