onsdag 16 juli 2008

Pastasås med kyckling, bacon och svamp

Igårkväll hade jag ungefär tjugo minuter på mig att få till en pastasås med måndagens överblivna kycklingfilé. Resultatet blev inte så dumt. Hade kunnat vara godare, men hade också kunnat vara väldigt mycket äckligare. Värt att göra om under mindre tidspress, månne?

Det här behöver du till tre hungriga och möjligtvis fyra inte så hungriga:
En stor kycklingfilé (min var riktigt stor, typ som två "vanliga")
Ett paket bacon
Ett gäng färska (burk går nog också bra) champinjoner
En liten purjolök
Två vitlöksklyftor
2,5 dl matlagningsgrädde (jag använde Milda Mat Extra 4%)
Mjölk
En kycklingbuljongtärning
En tesked sambal oelek
Ungefär 1,5 matsked torkad dragon
Salt och citronpeppar

Pasta
Broccoli

Så här gör du:
Dela kycklingfilén i ganska små bitar, finhacka vitlöken. Fräs i lite olja i en stor, vid kastrull eller panna (jag använder alltid wokpannan, funkar utmärkt!). Kvarta champinjonerna, strimla purjolöken och låt fräsa med. Strimla baconet och knaperstek i egen panna. Låt rinna av på hushållspapper. Tillsätt matlagningsgrädde i den stora pannan, späd med mjölk till önskad mängd sås. Smula ner kycklingbuljong, krydda med sambal oelek. Låt puttra några minuter - se till att kycklingen är alldeles genomkokt! Avsluta med dragon och citronpeppar, häll i baconet och rör om. Salta EFTER att du tillsatt bacon. Koka valfri pasta (jag åt med penne), när cirka tre minuter koktid återstår lägger du ner broccolibuketter i vattnet. När det kokat klart att det bara att hälla av vattnet och tillbehören är kirrade!

Det här är ingen snygg rätt, svampen missfärgar grädden (hur gör man för att undvika det?) och sådär, men rätt god som sagt. Om du lagar och förbättrar, let me know!


Inga kommentarer: