tisdag 22 juli 2008

Snabbt frukt- och nötbröd

På tal om favoritbröd måste jag bara tipsa om det här fantastiska brödet som jag hittade i Coops julmatshäfte i julas. Jag har bakat det tre gånger nu (senast igårkväll) och det har blivit precis lika gott varenda gång, trots att jag varierat receptet beroende på när jag bakat det. Det gjorde sig verkligen bra tillsammans med vörtbröd på julbordet, men passar mums som vanlig frukostmacka också. Konsistensen är bäst i världen, riktigt tungt och kompakt och supersaftigt - slurp slurp slurp! Dessutom är det SÅ lätt - baka nu!

Till en 1,5 liters brödform behöver du:
8 dl havregryn
5 dl rågsikt
3 teskedar bikarbonat
1 tesked bakpulver
2 tsk malt pomeransskal
1 dl torkad frukt i bitar (fikon är nästan ett måste tycker jag, annars kan du ju ta lite vad du tycker)
5 dl fil eller yoghurt
1 dl sirap eller honung (fast jag brukar bara ta en halv om jag ska ha det som vanligt mackbröd, blir så himla sött annars)
1 dl nötkärnor

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda havregryn, rågsikt, bikarbonat, bakpulver, torkad frukt och pomeransskal (pomeransskalen ger alldeles underbar smak om du ska ha brödet till julbordet, eller som julmacka - det kan dock bli lite väl mycket bjällerklang såhär mitt i sommaren så jag skippar och det blir mums ändå!). Rör ner resten av ingredienserna - rör ihop till en slät smet (min brukar bli väääldigt mycket tjockare än man tänker sig, men det gör inget). Häll i en smord brödform (se till att ytan blir lagom slät, annars trillar skivorna sönder), kasta in i nedre delen av ugnen i ungefär en timme. Låt svalna i formen ett tag innan du försöker välta ut det - det är ett konststycke att klara det här momentet utan att brödet delar sig på mitten, ju varmare, desto svårare. Vira in i bakduk och låt svalna helt.

Det här går förstås att variera lite hur man vill. Med eller utan pomeransskal, med andra kryddor, och så vidare. Förra gången bytte jag ut frukt och nötter mot rivna morötter - det var också hemskt trevligt! Jag håller precis på att testa hur det blir efter frysning (den lilla delen som trillade av efter att jag misslyckats med lyfta-ur-formen-momentet, hrm). Återkommer med resultatet.

1 kommentar:

FamiljenFriluft sa...

Du har väl inte missat Krubbs smörgåstävling?

Check it out...

Och - ifall jag inte säger det någon annanstans... Vilken trevlig blog du har!