söndag 13 juli 2008

Mormors tonfisksallad

Det är något speciellt med mormors mat. Den här tonfisksalladen har jag älskat sedan jag var liten. När jag var vegetarian (fiskätande sådan, efter krav från mammsen) under några år var den ett stående inslag på julbordet, men den smakar precis lika gott i en sommarstuga vid havet. Och dagen efter - världens bästa pålägg!

Eftersom jag inte frågat mormor om receptet blev dagens lunch lite från höften (därför inga mått). Gott, men självklart inte lika gott som orginalet! Nån annan dag postar jag den riktiga.

Det här behöver du:
Tonfisk på burk
Potatis (helst nypotatis såklart)
Rödlök
Äpple (nåt syrligt och fast, inget mjöligt)
Hårdkokt ägg
Färsk dill, persilja och gräslök
Vitvins-/äppelcidervinäger
Olja
Salt och peppar

Gör så här:
Koka potatisen mjuk. Skala ägg och äpple. Finhacka (inte så stora bitar som på bilden alltså, jag var bara lat) rödlök, ägg, äpple och potatis - ju mindre bitar, desto godare! Blanda med den avrunna tonfisken i en skål. Tillsätt MASSOR med dill, gräslök och persilja. Häll på vinäger och olja efter smak, salta och peppra - servera! Vacker blir den inte, men oh-så-god!

Inga kommentarer: