onsdag 16 juli 2008

Lunchmackor med curry/tonfisk-röra


Idag blev jag otroligt sugen på kladdiga mackor med currysmak till lunch, har ingen aning om varför men så var det. Det är inget jag brukar äta och jag gillar inte ens majonäsiga röror i köpemackor - men suget bestod och det var bara att lyda. Och hemmagjord kladdcurryröra var väldigt gott, måste jag säga.

Till en person behöver du:
En burk tonfisk
Gröna ärtor
Majs
En fjärdedels röd paprika
Ett par centimeter purjolök
Något att kladda till det hela med (jag använde lite lättfil eftersom det var vad jag hade hemma, men ta vad du tycker blir bäst!)
Curry
Salt och peppar

Två pitabröd eller nåt annat bröd du tycker om (jag använde ett slags grovt pitaaktigt bröd som man kan köpa i de flesta invandrarägda mataffärerna här i Malmö-Lund-området, innehållsförteckningen lyder ungefär grahamsmjöl 70%, vetemjöl 30%, vatten, jäst, salt och det är hemskt gott.)
Salladsblad
Gurkskivor
Tomatskivor

Gör så här:
Pressa vattnet ur tonfisken ordentligt (annars blir brödet så blött). Hacka paprikan ganska smått, strimla purjolöken. Blanda tonfisk, ärtor, majs, paprika och purjolök i en skål. Späd med valfritt "kladd". Krydda med rikliga mängder curry, smaka av med salt och peppar. Lägg salladsblad i brödet, fortsätt med röran och avsluta med tomat- och gurkskivor. Kläm ihop och sluka!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset om en god macka! *är en riktig mackoman* Åt också en god macka igår och ska äta en (förhoppningsvis ändå godare) imorgon med curry/kycklingröra :)

Lisa sa...

Åh vad roligt, hör av dig om hur det smakade (:

Anonym sa...

Vad gott det ser ut! Blev väldigt sugen på tonfisk, var evigheter sedan jag åt det.

Lisa sa...

emma: tonfisk är världens bästa snabbmat tycker jag! går ju att ha i och till allting. dessutom går det ofta att hitta ganska billigt.