tisdag 30 september 2008

Kycklinggryta

Jag hade fortfarande kvar lite kycklingrester efter fredagens middag och det sista fick bli lunchgryta à la Italia. Och vilket gryta sen - det var väldigt, väldigt gott måste jag säga och perfekt när dagen varit en av de ruggigaste hittills i höst. Det smakar mustigt långkok fast det verkligen inte är det, sånt gillar vi. Jag kan absolut tänka mig att laga i större proportioner nån gång, tror till och med att pojkvännen skulle kunna tycka om det. (Han brukar vara så skeptisk till mina experimentmiddagar, jag kan inte alls förstå varför..!)

Det här behöver du till en person:
Tillagad kyckling
En lagom stor potatis
Ett par stora champinjoner
En burk krossade tomater
En halv buljongtärning
En fjärdedels gul lök
En vitlöksklyfta
Balsamvinäger
Svarta oliver
Sambal Oelek
Salt
Rosmarin och timjan

Såhär gör du:
Fräs svamp och hackad lök och vitlök i balsamvinäger. Dela kycklingen i bitar och låt steka med ett tag. Tärna potatisen, tillsätt. Häll i tomaterna, oliverna och buljongtärningen. Smaka av med sambal och salt. Låt puttra ett tag. Krydda med rosmarin och timjan. Puttra tills potatisen är lagom mjuk.

1 kommentar:

Anonym sa...

låter jättegott! tycker det är så gott med potatis i grytor och soppor, dom suger åt sig så mycekt smak då :)