måndag 22 september 2008

Plockmiddag och mathavretest

Som ni säkert fattat vid det här laget är jag en person som gillar kladdig, ihoprörd mat. När jag var liten mosade jag fiskbullarna och såsen med potatisen till en enda sörja, ris och sås är mumsmums och gratänger med allt i samma form skulle kunna vara min favoriträtt. Att jag blir sugen på plock med alla grejor var för sig hör alltså inte till vanligheterna. Ikväll föll det sig dock så, och eftersom jag varit med mamma och handlat (fast jag betalade minsann själv!) har jag massa godsaker i kylen. Kallt och råa grönsaker ville jag ha - det blev en riktigt fin tallrik när jag rotat runt ett tag.
Tomat, riven morot med citron, färska champinjoner med balsamvinäger, gurkstavar, blomkål och så ett färskt fikon som gått sönder i kassen på väg hem från affären (5 för 10 kronor, ett kap!) la jag upp. Till gjorde jag en röra (tror jag sett något liknande hos Lina för ett tag sedan) på keso, lite fetaost, massor med dill och svartpeppar. Det var så längesen jag åt keso - varför då?! Underbart gott ju, det blir kesomacka med skivad tomat och örtsalt till frukost imorrn - mmm!

Jag har varit dödligt trött på pasta, bulgur, potatis och sånt vi alltid äter ett tag nu. Innan var vi värsta bra på att variera oss och lagade dinkel och quinoa och mograbiah och grejor - den senaste tiden har vi varit lata. I affären skulle jag köpa något nytt och bestämde mig för mathavre eftersom det var det enda jag inte smakat innan. Jag kokade med salt och slängde i några kindeybönor mot slutet. Det smakade mycket havre (no shit...), lite som havregrynsgröt fast med mer tuggmotstånd. Gott var det tyckte jag, och jag gillade konsistensen. Dock är jag väldigt skeptisk till tillagningsanvisningarna på förpackningen: 0,5 dl räcker inte alls till en person så jag tog 1 dl som jag gör med det mesta annat (ris, couscous osv). Mycket mera lagom. Mathavre äter jag gärna igen hur som helst, vad tycker ni om det?

4 kommentarer:

lina sa...

Jag tokgillar mathavre! Tycker det passar till det mesta. Har till och med ätit det som gröt till frukost:)

Hanna sa...

Har testat mathavre ett par gånger och jag gillar det! Det är skönt att kunna variera sej lite så det inte bara blir pasta och ris.

Anonym sa...

mathavre är gott :) maten såg jättegod ut. duktig du är som minsann betalar själv... ;)

Anonym sa...

Jag är väl en av få som inte testat mathavre än. Men det kommer...
Jag gillar också gegga, fiskbullar med potatis, blandar jag fortfarande ihop, och sås (eller gryta) och ris,mm gott.