måndag 15 september 2008

Makaronipudding


En gammal klassiker som jag inte ätit på flera år blev det till middag idag - makaronipudding! Vi hade falukorv i och givetvis gröna ärtor (och broccoli) och ketchup vid sidan om. God vardagsmat faktiskt, och framförallt lite roligare än bara korv och makaroner rakt upp och ner. I Vår Kokbok stod att receptet nedan skulle räcka till fyra personer. Det gör det absolut inte - vi skulle inte blivit mätta alls om vi hade varit två till. Kör lite på känsla, det blir nog bra.

Det här behöver du till en lagom stor form:
4 dl okokta makaroner
1 gul lök
200-300 g falukorv (eller typ fläsk eller bacon eller så, och då tar man ju så mycket man tycker blir lagom)
Lite riven ost
3 ägg
4 dl mjölk
Muskot
Salt och peppar

Såhär gör du:
Koka makaronerna. Hacka löken och skär korven i bitar. Blanda korv, lök, makaroner och lite riven ost i en form. Rör ihop ägg, mjölk, muskot, salt och peppar. Häll äggsmeten över makaronerna. Grädda i ugnen i 30 minuter (200 grader) till äggstanningen stelnat och allt fått fin fär och knaprig yta (den knapriga ytan är viktig, jag körde de sista minutrarna på grillvärme!). Ketchup är nästan obligatoriskt att äta till.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skrev precis en kommentar till din kommentar på min sida men jag skriver här också :) För det är ju ganska kul att när du hade tänkt göra stuvade makaroner och korv så hade jag tänkt göra makaronipudding till helgen!! :)

Anonym sa...

svar: jag tycker att det blev jättegott, lite lagom krispigt sådär ;D

Anonym sa...

Jag saknar felix ketchup!
Nu vet du det.. ;) haha, spännande va?!