onsdag 1 oktober 2008

Rågpannkakor med keso och kikärtor

Jag har varit sugen på degiga mumsiga pannkakor i flera dagar nu. Igår blev det ensammiddag och jag passade på - det går ju så snabbt när man inte gör så många! Jag var inte så sugen på söta tillbehör utan satsade på keso och så stillade jag min kikärtscraving genom att köpa några burkar på Ica. Gott och enkelt, men det kändes mer som lunchmat än middagsmat. Snart måste vi göra ärtsoppa med pannkakor till efterrätt, åh så gott!

Det här behöver du till ca fyra pannkakor:
Knappt 1 dl rågsikt
Knappt 0,5 dl havregryn
2 dl mjölk
1 ägg
Salt

Såhär gör du:
Blanda rågsikt, havregryn och salt i en bunke. Tillsätt hälften av mjölken och rör till slät smet - häll i resten. Vispa sist ner äggen. Stek i lagom het panna, jag hade lite olivolja i till första - sen skötte det sig själv.

Kesoröra med morot
Riv en morot, blanda med lagom mängd keso och mycket persilja. Smaka av med örtsalt och peppar.

Limemarinerade kikärtor
Blanda knappt en halv burk kikärtor och saften från en halv lime med lite chili och salt.

Servera pannkakorna med kesoröran och kikärtorna.

1 kommentar:

Anonym sa...

lät som pannkakor i min smak! har lite svårt för det där söta, gillar mer crepes och sånt...