onsdag 17 september 2008

Sushilunch

Jag och pojkvännen åt lyxlunch idag iform av sushi på Ikizukuri här i Lund. Det är ett pyttelitet ställe, men hjälp vad mycket folk det springer där! Knappt några sittplatser finns det så man får kasta sig fram om man ser något ledigt - hittills har det dock löst sig när vi velat käka. I somras fick man maten på tallrikar om man åt på plats, men nu verkar de ha anammat snabbmatsgrejen fullt ut: allt serveras i små (men väldigt prydliga och fräscha, bör tilläggas!) plastlådor. Jättefint om man tar det med sig, men det känns lite onödigt att behöva sprätta upp tejp och sånt när man sitter två meter från killen som gjort maten. De hade gjort om sushin också sen jag var där sist, lite sesamfrön var tillagda och så såg ingefäran annorlunda ut. Jag tyckte dock att det var väldigt gott alltihop och framförallt är luncherbjudandet himla prisvärt: JOO (elva bitar av blandade sorter) för 60 spänn, inklusive misosoppa. Perfekt i en studenstad, så det är är ju inte konstigt att där alltid är fullt. Sammantaget tycker jag alltså om Ikizukuri, maten är väldigt fräsch och fin (även om bitarna faller isär när man doppar dem i sojan, fast det kanske mest beror på min egen sushiätningsokunskap) och det är billigt. Dock hade det varit roligare om stället inte såg ut som McDonalds med skräp på borden och mat i genomskinliga plastförpackningar. Värt ett besök är det i alla fall, och bäst av de två sushiställen i stan jag provat hittills (det finns många fler...).

(Ikväll kanske det inte blir nåt inlägg och blir det så blir det sent, jag ska nämligen på invigningen av European Social Forum i Malmö. Det ska bli spännande. Någon annan som ska dit?)

1 kommentar:

Anonym sa...

svar: jag vet inte vilken som är min favvo ;D men typ phisfood kanske ;P