torsdag 4 september 2008

Matlådelunch

Som student tycker jag att luncherna har en tendens att gräva lite väl djupa hål i kassan. Det är så lätt att falla in i att köpa lunch på stan med kursarna, men jag försöker att för det mesta ha med matlådor. Det kommer till och med bli en nödvändighet många dagar denna terminen eftersom vi har föreläsningar över lunchtid och därmed bara kvartspauser att äta på. Ofta går det väldigt, väldigt snabbt att svänga ihop en god lunch - det är sällan jag tar mer än en kvart på mig - det gäller bara att ha de rätta grejorna hemma. Snabblagade kolhydrater som pasta, bulgur, couscous eller ris använder jag mig nästan alltid av. Tonfisk, bönor och linser, korv, skinka, färdiga köttbullar, ägg, makrill i tomatsås... proteinkällor som går snabbt att laga till kan räknas upp i oändlighet. Lägg till grönsaker - olika sorters frysta är hur bra som helst och vitkål och morötter passar i nästan allt - krydda, och du har en finfin måltid. Jag har oftast ingen möjlighet att värma min mat så det brukar bli sallader och annat man kan käka kallt, men finns det tillgång till micro blir ju möjligheterna obegränsade.

Några av mina kalla lunchfavoriter:
- Pasta med sojakorv i slantar, inlagd gurka, lök, fetaost, paprika, ajvar relish, salvia, salt och peppar.
- Bulgursallad med tomat, vitlöksfräst zuccini, paprika, rödlök, stora vita bönor, svarta oliver och massor med bladpersilja.
- Sallad på kidneybönor, äpple, purjolök och brysselkål - komplettera med bröd.
- Buljongkokt ris med kasslertärningar (stekta i vitlök), ärtor/majs/paprika-blandning och dressing på yoghurt, mango chutney, chili och salt.
- Couscous med tonfisk, avokado, fetaost och diverse grönsaker
... och å vidare. Libabrödrulle fylld med nån matig röra eller en ordentlig macka med ägg och falukorv funkar ju också finfint, om man inte vill stå och laga. Då kan man ju käka en frukt till så att man säkert blir mätt.

Om man är rädd för att bli sittande ensam med sin matlåda kan man göra som vi - bestämma en dag innan att man ska ta med sig käk, så har alla möjlighet att fixa nåt. I alla fall här i Lund finns det massor av bra, ordentliga ställen man kan sitta och äta matsäck på. Billigt blir det, och så får man ju precis så mycket lunch man vill ha, med precis de smakerna man tycker om. Ni inser ju fördelarna, eller hur?
Dagen lunchlåda blev en kulturell cross-over; couscous med skinka, hårdkokt ägg, brysselkål, sommargrönsaksblaning och senapsdressing (vit balsamvinäger, fransk senap, dragon, salt och peppar). Tjugo minuter från start till låda, dessutom gott och fint att se på - tjoho!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tiips ;d

Hanna sa...

Bulgursallad är en av mina favoriter bland kalla lunchlådor också!!