fredag 12 september 2008

Rågbröd med tranbär och nötter

Igårkväll bakade jag ett himlans gott grovbröd - jag utgick från nåt recept jag hittade nånstans men stoppade jag ner lite av varje som jag hade hemma. Jättsaftigt blev det, och gott med rågkrosset som tuggmotstånd. Jag gillar såna lite "halvgrova" bröd som inte är som skosulor med grus i och som inte är jätteluftiga och vita. Kompakt och lite lite kladdigt ska det vara! Prova, det var väldigt lätt och resultatet blev som sagt primaprima!

Det här behöver du till två limpor:
2 dl rågkross
3 dl havregryn
6 dl grahamsmjöl
9 dl rågsikt
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
1 liter yoghurt
0,5 dl mörk sirap
Torkade tranbär
Nötter

Såhär gör du:
Blanda alla torra ingredienser + tranbär och nötter väl. Rör ner yoghurt och sirap. Smörj och bröa två 1,5 liters bakformar (jag använde havregryn). Grädda i nedre delen av ugnen (175 grader) i ca 75 minuter.

2 kommentarer:

Rebecca sa...

Tranbär och nötter är mums i bröd! Jag gjorde ett sånt i söndags, och det är verkligen himmelskt! Passar på hösten =).

Anonym sa...

kompakt och kladdigt låter ju ju underbart så gott att bryta av med kanpriga hasselnötter och sega sötsyrliga tranbär :D