lördag 6 september 2008

Tre sorters kakor

Jag hade ju som sagt släkten på fika här hemma igår - en födelsedagstradition som skapades förra året när jag flyttat hemifrån. Den gången var jag riktigt välplanerade och bakade långt i förväg och stoppade i frysen och grejor, i år började jag tänka att jag nog borde svänga ihop någonting sent i torsdags kväll. Dessutom känns det som om jag alltid gör samma saker när jag väl tar mig för att sätta på ugnen, så jag ville gärna prova något nytt. Havrekakorna och dadelkakorna blev till enbart för att jag hittade recept som gick någorlunda snabbt och där jag redan hade alla ingredienser hemma - lyckligtvis blev de faktiskt himla mumsiga. (Dadelkakan bakar jag absolut igen!) Kokostopparna gick jag till affären för och den extra kvarten var det värt, de blev så hemskt bra! Recepten hittade jag på de här, men nedan står de med mina ändringar (som jag såklart inte kunde låta bli att göra).

Havrekakor med mandel och kardemumma, 40 st
200 gram rumstempererat smör eller margarin
2 dl strösocker
6 dl havregryn
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
0,75 dl mandel
Kardemumma

Rör ihop smör och socker (gör inte samma misstag som jag - vänta tills smöret är MJUKT och ta det inte direkt från kylen...). Blanda med resten av ingredienserna och rör ihop till en deg. Forma till 40 små kulor, lägg på plåtar med bakplåtspapper. Tryck till kulorna lite med en gaffel (kakorna flyter inte ut i ugnen, det kan vara bra att tänka på) och grädda i 180 grader ungefär 12 minuter. Det blev ganska mycket smulor kvar på plåten; de samlade jag ihop i en plastpåse och la i skafferiskåpet, tänker att man säkert kan använda dem till någon annan efterätt nån gång.

Saftig dadelkaka (ca 12 bitar)
4 ägg
1 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver
1,5 dl grovhackade dadlar
0,75 dl grovhackade valnötter
Pumpakärnor

Vispa ägg, socker och vaniljsocker ordentligt. Blanda mjöl, bakpulver, dadlar och nötter i en skål - tillsätt i äggblandningen. Smörj och bröa en form (jag använde en såndär med löstag botten och hål i mitten), häll i smeten. Dekorera med pumpakärnor och grädda i ca 30-40 minuter i nedre delen av ugnen (175 grader). Jag tyckte den blev ganska mörk ganska snabbt och täckte över med ett lock för att den inte skulle brännas vid - håll koll. Från början tyckte jag att proportionerna i det här receptet verkade ganska skumma - tyckte att det verkade vara väldigt lite bakpulver till exempel. Resultatet blev dock finfint, väldigt saftigt och gott med nötterna och fröna till allt det mjuka. Nästa gång kan jag tänka mig att stoppa ner nån krydda med, förslag?

Kokostoppar med limoncello och mörk choklad (12-16 st)
50 g smör
2 ägg
1 dl ströstocker
5,5 dl kokosflingor
2 msk limoncello (citronlikör, jag tog 1 msk och det var för lite - ös på mer!)
50 g mörk choklad

Smält smöret och rör samman alla ingredienser. Låt smeten svälla i tio minuter. Klicka ut i lagom storlek på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 175 grader 10-15 minuter beroende på hur stora du gjort dem (tills de är gyllene). Låt svalna. Smält chokladen och ringa över topparna. Garanterat uppskattat - min gammelfaster åt säkert tre.

5 kommentarer:

fruktsallad sa...

Dadlar har jag köpt nu och kanske kan jag testa denna kaka? Tack för tipset!

Anonym sa...

havrekakorna såg underbara ut! älskar alla sorters kakor coh pajer med havre! :) spännande variant på kokostoppar! när jag jobbade på bageri gjorde jag alltid en extra sats kokostoppar så jag kunde sno med mig några hem. limoncello är ju sååå gott! nog den enda likör jag gillar :P nu ha rjag också testat halfbaked ;)

Anonym sa...

De där dadelkakorna lär supergott! Har aldrig hört talas om någonting sådan förut, kommer definitivt att testa någongång. Måste passa bra så här till hösten.

lina sa...

Vad sugen jag blir! Dadelkakan ska jag absolut testa någon gång!

Bakrecept kakor bullar recept scones bakverk sa...

Låter inte som ett dumt recept det. Får jag pröva på här i hemmet! Kokostoppar är nämligen bland de bästa bakverk jag vet. :)
Fin blogg du har förresten, Kram!
Kokostoppar cocostoppar recept