onsdag 3 september 2008

Müsligröt till middag

Hur våra lärare har tänkt att vi ska överleva den här terminen förstår jag inte. Till på tisdag ska jag ha läst ut Avtalsrätt I (typ 300 sidor), Avtalsrätt II (typ 150 sidor) och Standardavtalsrätt (typ 200 sidor). Jag började i måndags. Hjärnan är i chock av all plötslig intellektuell stimulans, så när jag skulle greja middag idag tog det tvärstopp. Ingenting verkade gott, affären låg för långt bort och jag orkade inte ta upp något ur frysen. Det fick bli gröt och skogaholmslimpa. Vilken tur då att Mikaela skrev om müsligröt nyss så att jag till och med slapp tänka ut vilken slags gröt det skulle bli. Jag gjorde en egen variant, och det var faktiskt godare än vanlig havregrynsgröt - lite mer tuggmotstånd och roligare smak.

Till en portion behöver du:
1 dl fruktmüsli
1 msk boveteflingor
2 dl vatten
Russin
Kanel och Kardemumma

Rivet äpple
Pumpakärnor
Mjölk

Såhär gör du:
Koka fruktmüsli, bovete, vatten, russin, kanel och kardemumma till önskad konsistens (jag upplevde att det tog lite längre tid än att koka havregryn). Låt stå ett tag så att det "sätter sig". Servera med mjölk, äpple och pumpakärnor.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Jag måste testa müsligröt någon gång, det låter gott!

fruktsallad sa...

Jag rostar alltid pumpakärnorna i en het torr stekpanna. Blir mycket mycket godare då. Brukar du rosta dem? Innan jag började göra det tyckte jag inte att de var något vidare...