tisdag 9 september 2008

Sötpotatisgratäng med makrill och spenat

Ikväll är pojkvännen iväg och grejar inför nån nollningsaktivitet, och jag kunde passa på att fixa ihop en middag som han inte skulle velat äta. Det är trevligt ibland, tycker jag. Jag kikade i kyl och skåp och hittade lite av varje. Resultatet blev väldigt gott och jag skulle vilja säga att experimentet numera är ett recept. Prova!

Det här behöver du till en person:
1 lagom stor sötpotatis
1 burk makrill i tomatsås
Tacosås (hot), eller annan tomatsås, eller bara krossade tomater
0,5 rödlök
Drygt 1 msk creme fraiche
Färsk basilika
Citronpeppar och salt
Lagom mycket fryst spenat
1 stor vitlöksklyfta
Färsk parmesan

Såhär gör du:
Skala sötpotatisen och skiva den tunt. Koka skivorna i några minuter så att de mjuknar (inte för länge, då blir det så mosigt!). Hacka rödlöken och fräs den i en kastrull. Tillsätt makrillen och späd med tacosås. Rör i creme fraichen och krydda med basilika, salt och peppar. Låt puttra ett tag. Tina spenaten under tiden, fräs tillsammans med finhackad vitlök och lite vatten i en annan kastrull. Lägg sötpotatisskivor i bottnen på en ugnssäker form. Bred över spenaten och lägg på ett lager sötpotatis till. Avsluta med makrillsåsen och lite riven parmesan. Gratinera i mitten av ugnen (225 grader typ), gärna med grillvärme de sista minutrarna. Mums var det!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Makrill i tomatsås är guld värt!! Jag älskar att ha det tillsammans med hackat ägg och keso i tunnbröd.. MUMS!!

Hanna sa...

Jag brukar också passa på att laga mat som jag vet att Joel inte tycker om när han är borta! =)

Anonym sa...

spännande!