lördag 4 oktober 2008

Rostbiff med ljummen potatissallad

Åh, vilken god middag vi har ätit idag! City Gross hade nämligen inte bara lax på extrapris utan också riktigt billig rostbiff (och fläskfilé och god ost, by the way...). 800 gram kom pojkvännen hem med, så nu ligger hälften i frysen. Lillasyster är här ikväll och vi passade på att bjuda henne på värsta middagen. Rostbiff, potatissallad med ädelost och valnötter (som jag plockade på jobbet för ett år sen, sjukt goda!), dillyoghurt med pepparrot, sockerärtor och så de egenodlade kokta morötterna med lite smör, örtsalt och persilja på. Behöver jag säga att det var så sjukt gott?!

Rostbiff (Från boken Kött - från grill till gryta, som jag fick i present när jag slutat vara vegetarian, med pojkvännen ändringar)
Rostbiff
Olja
Salt och peppar

Värm ugnen till 240 grader. Hetta upp oljan i en stekgryta, och bryn det ordentligt kryddade köttet runt om. Ställ in i ugnen och låt steka till 55 grader. Svep in i folie och låt svalna till rumstemperatur innan du skär upp i skivor och serverar.

Ljummen potatissallad med ädelost och valnötter (vi hittade på det är i somras - helt sjukt gott till det mesta!)
Potatis
Ädelost
Valnötter
Rödlök
Svartpeppar

Skala potatisen, dela i småbitar och koka mjuk. Häll av vattnet noga. Tillsätt finhackad rödlök och grovt hackade valnötter. Smula ädelost över potatisen medan den fortfarande är varm (men inte kokhet), krydda med svartpeppar. Salt behövs knappast, det klarar osten så bra själv. Servera genast. M-m-m!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du varit vegetarian? Varför slutade du?

Anonym sa...

det lät verkligen jättejättegott! så sällan jag äter kött, pga priserna. lillasyster var nöjd också förstår jag? ;)