måndag 13 oktober 2008

Söndagmiddag hos mamma och pappa

Igår skrubbade jag utemöbler och putsade fönster och skurade kök och däremellan pluggade jag. Sen gick jag hem till mamma och pappa och åt middag och plockade ihop en kasse äpplen. Dagen avslutades med en gospelkonsert i Malmö (som tyvärr inte var så himla rolig...). En mysig helg har det varit, och väldigt lugnt - tror att det var precis vad jag behövde. Nu ska jag till skolan igen, och det känns helt okej.

Hos mamma och pappa igår åt vi (förutom indisk lammgryta) nån äppelmojshistoria till efterätt. Bästis som också var med är glutenallergiker så det fick bli lite man-tager-vad-man-haver. Jättegott blev det faktiskt, med vaniljsås till!

Det här behöver du:
Äpplen
Honung
Kanel och kardemumma
Hasselnötter
Kokosflingor

Gör så här:
Skiva äpplen tunt. Lägg ett lager äpplen i en form, ringla honung över (jag tog fast och värmde i micron), kanela och kardemumma. Hacka nöter grovt och strö över dem och kokosflingorna. Upprepa proceduren tills du fått så många lager du vill ha. In i ugnen på typ 200 grader och låt stå tills äpplena blivit riktigt mjuka och äppelsaften mojsat ihop sig med honungen. Lite färg är inte fel heller. Servera varmt med vaniljsås.

Inga kommentarer: