lördag 30 augusti 2008

Stockholm/Uppsala fredag - den lite längre versionen

Nu är jag hemma. Bussresan som startade 08.00 och slutade 17.30 var ändå inte SÅ hemsk, det kunde varit värre. När vi kom hem strålande solen och jag var ordentligt varm i mina myskläder - igår i Uppsala var det anorlunda: jag hade på mig linne, skjorta, ULLkofta och jacka och jag frös. Oktoberkallt, helt vansinnigt. Det är rätt bra att bo i Skåne ändå...

Igår var vi alltså på mormorsbesök. Jag och pojkvännens mamma gjorde ingefärsmarinerad lax med chèvre och en bulgursallad, receptet kom från Allt om Mat. Det blev riktigt gott, jag kommer absolut att återanvända det här hemma - dessutom var det busenkelt och alldeles lagom som lunchmat.

Till fyra personer använde vi:
700 gram färsk laxfilé
en "knota"färsk ingefära
Ca 3 tsk flytande honung
Ca 1,5 tsk salt
Chèvre efter smak

Såhär gjorde vi:
Sätt ugnen på ungefär 200 grader. Lägg laxen med skinnsidan neråt i en smord ugnsform. Skala och riv ingefäran - blanda med honung och salt. Bred röran på laxen och sätt in i ugnen tills det är genomstekt och fått fin yta. Skiva chèvren och lägg på laxen strax före servering, eller servera vid sidan om. Till åt vi som sagt bulgur med rödlök och svarta oliver - jättemums blev det!

Efter lite kaffedrickande och några timmars rundvandring i stan (som var otroligt jättemycket finare än jag fått för mig!) blev det middag på en grekisk restaurang, Tzatsiki, precis vi åkanten (vid "Fanny-och-Alexander-huset", min favoritfilm, så jag var nöjd!). Med filt och jacka och tryckt mot värmelampan gick det faktiskt bra att sitta utomhus. Jag tog kycklingfilé med risoni och tomatsås, serverad med sallad och tzatsiki - 145 kronor. Maten var... helt okej. Ingen gourmetmåltid: lite trådig kyckling, lite mesig tomatsås, men jättegod tzatsiki (de gör själ för sitt namn alltså). Om jag kommer till Uppsala och ska käka middag någon mer gång går jag nog inte dit, även om miljön (både inne och ute) var väldigt fin och servicen exemplarisk. (Och portionerna väldigt stora, jag orkade inte äta upp all kyckling - det händer i princip ALDRIG.)

Sent åkte vi hem, och sent fick vi reda på att det skulle bli uppstigning klockan 06.00 imorse. Inte mycket sömn blev det, men nu är vi tillbaka i Lund och vardagen. Sköna dagar i huvudstan, men nu ska det bli sköna dagar här hemma.

Inga kommentarer: