torsdag 14 augusti 2008

Pastagratäng med tonfisk

Idag blev det panikmiddag. Pojkvännen har sjuklig tandvärk, jag fick jobba över, vi hade noll ingredienser hemma, väldigt tunna plånböcker och båda var dödshungriga. Vad göra? Jag hittade tonfisk i ett skåp, en kartong matextra i kylen och ärtor och majs i frysen - tjoho, pastagratäng fick det bli! Och hör och häpna: gud så gott det blev! Nu är ju jag väldigt svag för krämiga pastagratänger i allmänhet, men det här var faktiskt ovanligt lyckat. Ni borde prova, jag kommer definitivt laga det igen.

Det här behöver du till fyra personer:
400 g okokt spaghetti
4 enportionsburkar tonfisk (à cirka 80 g tror jag) i vatten
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 buljongtärning
2,5 dl valfri matlagningsgrädde
0,5 paprika
Gröna ärtor
Majs
Tomatpuré
Sweet chili-sås
Salt och peppar
Riven ost

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 250 grader. Koka pastan al dente. Hacka lök och vitlök, fräs i en vid panna. Tillsätt tonfisken (och spadet) och buljongtärningen. Låt puttra ett tag och häll i matlagningsgrädden. Hacka paprikan och släng i pannan med majs och ärtor. Krydda med tomatpuré och MYCKET sweet chili-sås (tänk på att smaken mildras när allt blandas med pastan, så ös på lite mer än du tror). Smaka av med salt och peppar. Blanda pasta och tonfisksås i en form. Strö över ost. Grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Servera med sallad. Superbilligt, supersnabbt och supergott, världens bästa panikmiddag med andra ord.

6 kommentarer:

fruktsallad sa...

Jag har ett recept på pastagratäng med tonfisk som jag vill testa NU, men mannen skulle nog inte gilla det. Vill oxå! Jag får göra det till matlåda för nu blev jag ännu mer sugen när jag ser att du gjort det! :)

Anonym sa...

Det där verkar både snabbt och gott!
Extra utmaning att laga när man har lite grejer hemma tycker jag.

Lisa sa...

fruktsallad: mm, prova borde du! det var över förväntan.

karinw: ja, eller hur. fast det går ofta att göra mer än man tror på det man har hemma. NÅNting har man ju för det mesta.

Hanna sa...

Oj vad gott det där lät! Jag är också svag för krämiga pasta gratänger! =)

Anonym sa...

SPännande ;D

Anonym sa...

Pastagratänger blir oftast superbra hur man än gör och jag tycker din lät som ngt som absolut kan behöva testas!