lördag 16 augusti 2008

Malmöfestival

Igår drog Malmöfestivalen igång, och ett besök med lillasyster har de senaste åren blivit obligatoriskt, därför blev det inte mycket bloggande. Efter jobbet åkte vi in för att ta några varv på festivalområdet. Förr var Malmöfestivalen sommarens höjdpunkt, sjukt bra artister, sjukt roligt häng och sjukt god mat. Nu är det tyvärr mest den goda maten kvar - kanske för att jag blivit äldre, men framförallt för att nuvarande festivalgeneralen bestämt sig för att inte satsa på musiken längre. Kass. Nåja, det här är ju trots allt en matblogg - så för er är väl maten det viktigaste kan jag tänka.

Förr åt jag alltid langos, inte nu längre. Jag blir nästan illamående bara av lukten - alldeles för mycket frityr, alldeles för... mycket. En annan hit är Djurens Rätts vegetariska kebab - riktigt, riktigt god! Igår var jag dock sugen på att prova något nytt, det blev afrikanskt från African Queen vid Gustav Adolfs torg. Friterad sötpotatis, kryddade grillspett och jordnötssås (inte alls som den "asiatiska" utan djupare i smaken och inte lika söt) för 55 kronor. Supermumsigt var det! Lite för lite mat bara, men det vägdes upp av gräddbullen vi intog lite längre ner på Södra Förstadsgatan. Är ni på Malmöfestivalen så prova alltså African Queen, om jag åker in någon mer gång blir det nog Cevapcici.

Vilken Malmöfestivalsmat är er favorit?

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för besöket hos Salt&Peppar!
Lät spännande med African Queen. Tyvärr så tycker jag att det är väldigt snålt med maten på de flesta ställena. Jag vill minnas att förr var det billigare så att man kunde äta på fler ställen. Men det kan vara mitt minne som sviker mig.