söndag 31 augusti 2008

Födelsedagsefterrätt

Givetvis måste man ha efterrätt på sin födelsedag, men jag visste inte riktigt vad jag var sugen på. När vi gick i affären i förmiddags fick jag syn på marängerna, och kom på att jag ätit alldeles för lite marängtårta i sommar. Nu har vi precis mumsat i oss, helt allvarligt, den godaste marängswiss jag någonsin ätit och jag är inte ens speciellt förtjust i grädde. Do it do it do it, är allt jag säger!

Till ett stort fat marängswiss + överbliven fruktsallad använde vi:
Lite mindre än en påse (80 g) maränger
1,5 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
1 banan
1 mango
1 nektarin
1 litet äpple
Jordgubbar (jag använde frysta, som fick tina lite, litegrann)
100 gram kylskåpskall Marabou Gräddnougat
Chokladsås

Såhär gjorde vi:
Låt marängpåsen ligga öppen nån timme så att marängerna segar till sig. Vispa grädde och vaniljsocker lite lagom löst. Hacka frukten och blanda i en skål. Lägg maränger på ett stort fat, klicka över grädden och ös på fruktsalladen (inte allt kanske, men det där märker du själv - jag sparade resterna till frukosten imorrn). Avsluta med ytterligare några maränger, hackad choklad och chokladsås. Riktigt snygg och framförallt sagolikt god efterrätt blir det. Slurp.

2 kommentarer:

Anonym sa...

herregud! jag älskar marängswiss som den är, så jag kan tänka mig vad jag tycker om denna! den låter sååå god!

Anonym sa...

Grattis? ;D