torsdag 21 augusti 2008

Cevapcici med tomatsås och ris

Jag köpte ju som sagt ett kilo cevapcici för ett par dagar sedan. De blev middag idag. Till hade vi jättegott ris, nåt långkornigt som man kokar i mycket vatten och sen häller av - riktigt saftigt och perfekt konsistens, och pojkvännens goda tomatsås med lök, vitlök, tabasco, salt, peppar och en hel del färsk egenodlad salvia. Salvia gör sig väldigt bra till den här typen av mat tycker jag (ris och cevapcicikryddan). En annan dunderkombination är salvia och ajvar - hemskt mumsigt. Eftersom pojkvännen vägrar ge mig receptet på tomatsåsen ("det handlar om känsla, det kan man inte bara beskriva sådär", säger han när jag frågar hur han gjort) och eftersom cevapcicin var färdigköpt och ni förmodligen vet hur man kokar ris får ni receptet på jättegod vitkålssallad som jag börjat göra den senaste tiden och som fick agera vitaminkick på tallriken ikväll också.

Det här behöver du:
Vitkål
Liiite olja
Vitvinsvinäger
Örtsalt
Citronpeppar
Färsk basilika

Såhär gör du:
Hyvla vitkålen med osthyvel i tunna strimlor. Lägg i ett durkslag och slå kokande vatten över. Spola med kallt vatten, krama ur vätskan. Häll på olja och vinäger, krydda med salt och peppar. Klipp den färska basilikan i tunna strimlor, blanda i salladen. Om du låter den ligga ett tag i en plastpåse i kylen och går och knådar lite på påsen ibland blir hela härligheten ännu godare. Servera till det mesta - pizza, pasta, gratänger, eller det ovanstående.

Inga kommentarer: