måndag 11 augusti 2008

Testat: Coca Cola Light Plus Green Tea

När jag sprang runt i Göteborg i fredags och väntade på att pojkvännens kompisar skulle lämna sina grejor i lägenheten blev jag så väldigt törstig. Framför kylen inne på Pressbyrån föll valet som vanligt på Cola Light, trots att jag vet att jag inte alls blir otörstig utan snarare tvärtom av det där. Otroligt smart tricks de kommit på: förknippa cola med törst - folk köper cola när de är törstiga, se till att det inte släcker törsten utan istället verkar vätskedrivande - folk köper ännu mer cola. Hrm.

Hur som helst, bredvid de vanliga burkarna stod nya, långsmala Plus Green Tea-burkar (hittar dem inte på cocacola.se, så jag kan tyvärr inte beskriva närmre vad skillnaden är och sådär). Eftersom de enligt prislistan skulle kosta lika mycket som en vanlig burk (12 kronor) tänkte jag att det kunde vara värt att testa. Vid kassan visade det sig dock att personalen bara inte hunnit märka de nya varorna och priset landade på 18 kronor (samma pris som för en 50 cl alltså) - för mycket tyckte jag, men tänkte att det kunde vara värt det en gång.

Smaken då? Helt okej. Det smakade Cola Light mest, med en liten hint av nåt annat som skulle kunna vara grönt te. Jag gillar generellt inte smaksatt cola (citron smakar diskmedel, grönt äpple blir för sött, vanilj ska vi inte prata om och körsbär hamnar ungefär på samma nivå), så för min del var det bra att tesmaken inte var så framträdande. I längden blev det dock lite blaskigt och den där lilla lilla extra touchen var knappast värd de sex extra kronorna. Burken ser ut som en energidrycksburk, och jag antar att grejen är att nå människor med någon form av hälsoprofil - möjligen väljer ett par ovana coladrickare Cola Light Plus en gång av den anledningen, men knappast en andra.

Betyg: En och en halv kvadrat av fyra möjliga.

Inga kommentarer: