lördag 30 augusti 2008

Bussmat och äppelscones

Eftersom matsäcken tillagades vid 01.30 igår natt fick det bli som det blev - ingen höjdpunkt i den här bloggens historia med andra ord. 100 gram pasta, en halv burk kidneybönor, en halv grön paprika och ett hårdkokt ägg. Balsamvinäger, salt, citronpeppar och salladskrydda på det. Det blev faktiskt inte jättetråkigt, och efter omständigheterna till och med ganska gott.

Godis och film resten av bussresan, så när jag kom hem var jag inte så sugen att laga massor med mat. Det var inte pojkvännen heller. Ni har gjort så himla fina scones den senaste tiden så jag bestämde mig för att slänga ihop en sats. Jag utgick från mitt gamla vanliga recept, men anpassade det efter vad som fanns hemma. Och sedär - riktigt bra blev de!Ungefär fem lagom stora sconesbullar (dagens recept):
1 dl vetemjöl (egentligen brukar jag göra på dinkelsikt - supergott!)
1 dl rågsikt
1 rågad dl havregryn
3 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 äpple (oftast blir det morot)
1-1,5 dl yoghurt
Katrinplommon eller russin
Pumpakärnor

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 250 grader. Blanda mjöl, bakpulver, havregryn och salt. Riv i äpplet, klipp i katrinplommonen. Blanda till en grynig massa. Rör ner yoghurten, börja med en dl och späd mer om det behövs. Det får varken bli för rinnigt eller för torrt. Klicka ut degen i fem klickar på plåt med bakplåtspapper. Häll på pumpakärnor och tryck till lite. Grädda i ungefär 12 minuter, de får gärna vara lite degiga i mitten. Jag åt mina med philadelphia, sallad, ost och skinka på. Väldigt, väldigt mumsigt blev det!

Imorgon fyller jag 21 - tjoho! Då ska vi äta hotellfrukost på Grand här i stan, och sen nån gång ska det göras egna gnocchis kom vi på hastigt och lustigt. Förhoppningsvis kommer mamma och pappa inte förbi med en gräddig prinsesstårta, gärna något annat dock... (Vilken bortskämd dotter jag är.)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen!!!
Jag ska prova dina scones för det där receptet lät sjukt bra (och lite annorlunda)! Hoppas du får en jättejättefin dag!!

Rebecca sa...

Grattis på födelsedagen!

Anonym sa...

Grattis! :) Gud vad gott med scones, har inte ätit det på evigheter...!

Anonym sa...

Grattis på födelsedagen! Hoppas du får en bra dag och god frukost. :)

Hanna sa...

Grattis på Födelsedagen!
Vilka härliga scones du hade gjort, ser jättegoda ut! Hoppas att du får en bra dag!

Anonym sa...

aha, nu såg jag hur mycket du fyllde! grattis igen! sconesen ser jättegoda ut :) hur kunde du se på film på bussen? visades det på en sådandär liten TV eller kan du kolla i mobilen sådär lyxigt? :)

Lisa sa...

alla: tack så mycket, ni är så himla söta! (: