tisdag 15 juli 2008

Burek


Pojkvännen var i Malmö igår (grannstad) och det är komplett omöjligt att röra sig i den stan utan att göra ett Möllanbesök. Möllan är en alldeles grym stadsdel med otroligt många billiga och roliga och annorlunda (läs utländska) mataffärer och restauranger. Dessutom ligger de absolut bästa klubbarna där. Jag har aldrig varit ett fan av nattamat/fyllekäk/bakisfett etcetera - suget finns där helt enkelt inte. Pojkvän är däremot tvärtom och är det någonstans man ska äta efter en utekväll så är det på Möllan. Efter förra danskvällen hamnade vi på ett snabbmatsställe vid Spångatan (har ingen aning om namnet) och bland kebabrullarna och pommes fritesen hittade jag det ni ser på bilden. Det heter burek, ser ut som en stor kanelbulle ungefär och kostar 25 kronor. Jag var tvungen att prova och tog en med spenat- och fetaostfyllning (det finns även med köttfärs eller ost). Och - det var så gott! Alldeles lagom på-väg-hem-mat och lättfett att det kommer bli min nya efterdanscraving. Så, igår när han ändå skulle till Malmö och Möllan skickade jag med en beställning. Idag åt jag min burek till lunch med uppvärmd, färdigköpt vitlökspastasås (som soppa, funkade faktiskt utmärkt!). Det var också hemskt väldigt gott, även om klockan var ett på dagen och mina fötter inte det minsta slutdansade.

Alltså: Köp burek om du kommer över nånstans. Det är en order.

Spenat/fetaost-burek och vitlökspastasås med hackad bladpersilja (som på allt annat nuförtiden) - otroligt lyckad snabbsnabblunch!

Inga kommentarer: